sobota, 3 maja 2014

Flagi na maszt .... dzisiaj 3 maja!!!

Tak, przyznaję się i biję się w piersi - od 13 kwietnia nie umieściłem żadnego wpisu na blogu za co zostałem już upomniany :):):). Wytłumaczę się w kolejnym wpisie, ponieważ ten chciałbym w całości poświęcić fladze biało-czerwonej a właściwie temu, że coraz więcej Polaków wywiesza narodowe flagi, umacniając i budując w ten sposób naszą polską tożsamość narodową. Jeszcze kilka lat temu mało kto 2 (niedawno ustanowione święto flagi) lub 3 maja w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja, wywieszał naszą narodową flagę. Dziś to się zmienia i należ się z tego tylko cieszyć.

Na samym wstępie tego wpisu chciałbym uczulić, że daleko mi do środowisko narodowo-radykalnych. Wręcz przeciwnie, wyrosłem i budowałem swoją tożsamość narodową "po drugiej stronie barykady". W mojej ocenie środowiska (nie bójmy się tego słowa) nacjonalistyczne starają się zawłaszczyć barwy narodowe do propagowania własnej, skrajnie prawicowej ideologii. Nie tędy droga ...

Ja tak jak pisałem wychowałem się i wyrosłem w środowiskach "alternatywnych". Jeszcze w okresie liceum jakiekolwiek jawne utożsamianie się z własnym krajem i flagą biało-czerwoną były mi obce. Nie przywiązywałem do tego zbyt dużej wagi. Jednak im człowiek dojrzalszy, zaczyna nieco inaczej patrzeć na pewne sprawy.

Jeszcze kilka lat temu w rocznicę uchwalenia kontynuacji 3 maja mało kto wywieszał flagi polskie. Dziś, idąc przez osiedla widać je już na wielu balkonach. Bardzo często można je dostrzec również przyczepione do samochodów. Jest to bardzo miłe a przede wszystkim budujące uczucie, ponieważ widać, że świadomość i tożsamość narodowa Polaków umacnia się. Mam nadzieję, że pozostanie ona na poziomie zdrowego patriotyzmu i nie będzie przeradzała się w narodowo-radykalne / nacjonalistyczne idee, bo wówczas zamiast rozwijać się jako kraj, znów zamkniemy się na inne kraje i cofniemy się mentalnie i gospodarczo o wiele lat. A tego byśmy chyba nie chcieli...

Szanujmy i pielęgnujmy to, że swobodnie możemy prezentować nasze barwy narodowe, bo np. na Białorusi za publiczne prezentowanie flagi biało-czerwono-białej (flagi białoruskiej opozycji, która walczy o demokratyczną przed łukaszenkowską Białoruś) grozi grzywna a nawet kara ograniczenia wolności. Więcej o tym napisałem we wpisie "NUMIZMATYCZNIE W DZIEŃ NIEPODLEGŁOŚCI BIAŁORUSI".

Aby numizmatycznie zakończyć wątek chciałem wam zaprezentować kilka monet / żetonów / medali, które na przestrzeni lat wybijane były dla upamiętnienia kolejnych rocznic Uchwalenia Konstytucji 3 maja. Przejrzałem nieocenione archiwum Warszawskiego Centrum Numizmatycznego i wybrałem kilka najciekawszych walorów numizmatycznych. Jest ich oczywiście znacznie więcej - poniżej jak już mówiłem tylko wybrane:

ps. nawet nie zdawałem sobie sprawy, że powstało tak wiele numizmatów upamiętniających rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja - aż prosi się, żeby skatalogować je i wydać w jednej zwartej publikacji. A może takie coś już powstało? Jeśli tak to proszę o informację...chętnie się zapoznam!

WSZYSTKIE ZDJĘCIA POCHODZĄ ZE STRONY WWW.WCN.PL 


Uchwalenie Konstytucji 3 maja, medal z 1791 roku

100. rocznica Konstytucji 3 maja, medale z 1891 roku


125. rocznica Konstytucji 3 maja i odrodzenia UW, medal z 1916 roku

125. rocznica Konstytucji 3 maja, medale z 1916 roku



Medal na pamiątkę zawodów sportowych z okazji rocznicy 3 maja - wizerunek orła użyty z monety 5 zł Konstytucja

20 000 zł, 200. rocznica Konstytucji 3 maja, moneta 1991

200. rocznica Konstytucji 3 maja, medal z 1991 roku


ps. polecam również bardzo interesujący artykuł J. Smurawy "Wizerunki twórców Konstytucji 3 maja ilustrowane numizmatami".



2 komentarze:

  1. Proszę skorygować: "20 000 zł, 200. rocznica Konstytucji 3 maja, moneta 1991".
    Moneta ma nominał 200 000 zł.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń