poniedziałek, 5 maja 2014

To już dziś ...

Przed każdym publicznym wystąpieniem trochę się stresuje. A kto nie? - stwierdzicie pewnie. Dziś o godzinie 17.00 w siedzibie warszawskiego oddziału PTN przy ulicy Jezuickiej będę miał przyjemność wygłosić odczyt dot. historii powstania oraz dalszych losów rubla z wizerunkiem Wielkiego Księcia Konstantyna - niedoszłego cara rosyjskiego, który zrzekł się prawa do tronu na rzecz młodszego brata Mikołaja (I).



O tym, że rubel Konstantyna istnieje wiedziałem już od dość dawna, ale tak naprawdę dopiero niedawno zacząłem się wgłębiać w temat "na poważnie". Zaczęło się od krótkich rosyjskojęzycznych artykułów na jego temat - obecnie jestem w trakcie tłumaczenia całej książki o tej arcyinteresującej monecie. Przez myśl mi nawet nie przeszło, że jedna moneta może tak zaprzątnąć moją głowę.

Rubel to nie cel sam w sobie. Przy jego poznawaniu wgłębiam się również w postać samego Wielkiego Księcia Konstantyna Pawłowicza (był jeszcze Konstanty Michajłowicz w kilka lat później), który w latach 1815-1830 był naczelnym wodzem wojsk Królestwa Polskiego. Nie był on osobą, delikatnie rzecz ujmując, lubianą przez Polaków. Wielu przez niego zdezerterowało i popełniło samobójstwa. W noc listopadową w dniu wybuchu powstania był on głównym celem ataku belwederczyków. Niestety, udało mu się zbiec (w stroju kobiety) i na dobre opuścił Warszawę. Kilkanaście miesięcy później umiera lub zostaje zamordowany (otruty).

Z każdym kolejnym dniem dowiaduję się o tej monecie coraz więcej i dziś gdybym od nowa miał przygotowywać odczyt, zrobiłbym to nieco inaczej - ale może jeszcze będzie kiedyś okazja.


Tych, którzy chcieliby się dowiedzieć o tej monecie nieco więcej, zapraszam dziś o 17.00 na ulicę Jezuicką w Warszawie. Odczyt będzie miał charakter popularnonaukowy - nie czuję się i nie pretenduję do miana numizmatyka zajmującego się tematem w sposób naukowy. Moim celem jest popularyzacja!

APEL ps. Jeśli ktokolwiek z Drogich czytelników bloga dysponuje jakimikolwiek dodatkowymi materiałami dot. rubla Konstantyna, poza tymi ogólnie dostępnymi w rosyjskojęzycznym internecie, będę wdzięczny za przesłanie celem pogłębienia mojej wiedzy nt. tej monety. Mój mail: dzienniknumizmatyczny@gmail.com.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz