wtorek, 11 marca 2014

...piękny medal sobie zostawiłem ...

Jeszcze niedawno miałem może nie ogromną, ale sporą kolekcje medali. Po prostu gromadziłem te które w moim odczuciu prezentują jakiś poziom artystyczny (subiektywny, bo w moim odczuciu). W ostatnim czasie znaczną ich część wyprzedałem na rzecz monet carskiej Rosji. Zostawiłem sobie jednak kilka takich z którymi było i zapewne będzie mi się bardzo trudno rozstać z różnych powodów zarówno tych estetycznych jak i sentymentalnych. Jednym z takich jest medal wybity dla upamiętnienia 65. rocznicy wyzwolenia obozu KL Auschwitz-Birkenau.

Medal ten zakupiłem 1,5 roku temu na aukcji internetowej za kwotę blisko 400 zł. Od tego czasu, drugi egzemplarz nie pojawił się na rynku wtórnym – ogromna większość z 300 sztuk nakładu, została rozdana gościom honorowym podczas obchodów rocznicy wyzwolenia obozu. Kilku kolekcjonerów, niezwykle zdesperowanych i chcących mieć ten medal w swojej kolekcji, oferowało mi już kwoty przekraczające 1 000 zł. Cały czas powtarzam jednak, że medal ten nie jest na sprzedaż.

Medal w swojej wymowie jest niezwykle przejmujący i niepowtarzalny. Zresztą zobaczcie sami na poniższych zdjęciach.




Awers: Na tle sylwetek więźniów, centralnie postać żołnierza w radzieckim mundurze. Na dole data: 27.1.2010.
Rewers: Na tle sylwetek więźniów zwrócona w lewo siedząca postać męska z dokumentem w ręku. U dołu napis: ICH BIN GESUND UND FÜHLE MICH GUT.
Projektant: Robert Kotowicz
Materiał: tombak srebrzony i oksydowany; Wymiar: 65 x 65 mm; Nakład: 300 sztuk; Emitent: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu; Producent: Mennica Polska S.A

1 komentarz: