środa, 28 maja 2014

Ciekawostka przed snem ... o 5-groszówce z otworem

Na zegarku dochodzi północ. Właśnie skończyłem pisanie artykułu na temat 5 groszówki Generalnego Gubernatorstwa. Przesłałem do zaopiniowania i mam nadzieję, że szybko pojawi się na zaprzyjaźnionym portalu www.katalogmonet.pl. Żeby jednak trochę podgrzać atmosferę i zaostrzyć wasze "apetyty" w oczekiwaniu na całość artykuł, postanowiłem uchylić rąbka tajemnicy nt. stempli użytych do produkcji owej "monety z dziurką". Zresztą wspominałem o tym dzisiaj również już o tym na Cafe Allegro. Chodzi mianowicie o to, że wszystkie informacje i źródła mówią o tym, że do wybicia cynkowych monet GG użyto międzywojennych stempli. Oględziny stempli wskazują jednak na coś innego ...

Wszystkie stemple międzywojenne Mennicy Państwowej posiadały specjalne oznaczenia ułatwiające ich identyfikację. Dwie pierwsze pary cyfr były cyframi porządkowymi / inwentarzowymi. Nas jednak powinna zaciekawić ostatnia para tzn. cyfra 43'. W maju 1943 wydano rozporządzenie o emisji 5-groszówki z dziurką - wniosek zatem jest taki, że do produkcji cynkowej 5 -groszówki (jak i pozostałych cynkowych monet, bo na stemplach do nich również widnieją daty okresu wojny) nie użyto oryginalnych stempli, a jedynie ewentualnie modeli brązowych, które poddano ponownej redukcji i w oparciu o nie wykonano nowe stemple.



Więcej informacji i zdjęć ukażę się w artykule, którego premiera już niebawem na łamach portalu www.katalogmonet.pl  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz