niedziela, 21 września 2014

Myślałem, że łatwiej będzie ...


http://aukcje.bereska.pl/

W sobotę 26 września 2014 roku, będę miał przyjemność wygłosić krótką pogadankę numizmatyczną podczas organizowanej przez firmę Bereska Numizmatyka aukcji numizmatycznej. Towarzyszyć jej będzie numizmatyczny panel dyskusyjny. Temat mojego odczytu brzmi "Jak świadomie budować kolekcję numizmatyczną". Temat niby prosty - można by rzecz wręcz, że banalny. Jaka w tym filozofia - kupuję katalog numizmatyczny, odhaczam kolejne monety w miarę ich zakupu i sprawa załatwiona - zbiór się rozrasta. Ehh gdyby to było takie proste to mielibyśmy same wybitne zbiory numizmatyczne. 


Jeśli człowiek tak się nieco wgłębi w temat, zastanowi się, to zauważy że wcale to nie jest takie proste. Na każdym kroku czyhają na Nas mniejsze lub większe problemy, dylematy i przeszkody. Wiem, bo sam doświadczyłem tego wielokrotnie. Mimo iż w numizmatyce "siedzę" parę dobrych lat dopiero niedawno znalazłem swoją niszę i skupiłem się na jednej grupie monet. Potrzebowałem na to jednak wielu lat. Wielokrotnie podkreślałem jednak, że dla mnie zdobycie monety nie jest celem samym w sobie. Mnie bardziej interesuje całe tło historyczne wokół niej (tu odsyłam do mojego wpisu pt "Moneta - świadectwo historii").

Szkic prezentacji, którą będę miał przyjemność wygłosić w najbliższą sobotę miałem już dość dawno, ale im byłem bliżej jej ukończenia, tym coraz mniej mi się ona podobała. Kilka dni temu siadłem do konstruowania jej od nowa, slajd po slajdzie. Wprowadziłem kilka swoich definicji i podziałów szeroko rozumianego środowiska numizmatycznego. Moim celem było i jest przygotowanie prelekcji dla początkujących i średnio zaawansowanych kolekcjonerów, ale myślę że również Ci co "zęby już zjedli na monetach" znajdą coś dla siebie. Wiele opinii zawartych w tej prezentacji będzie, delikatnie rzecz ujmując "niepopularnych" (żeby nie powiedzieć kontrowersyjnych), ale może to i dobrze. Mam nadzieję, że staną się one przyczynkiem do poważnej merytorycznie (podkreślam dyskusji na argumenty, a nie na wzajemne zarzuty i pyskówki) dyskusji nt. tego jak obecnie wygląda sytuacja na polskim rynku numizmatycznym. Merytoryczna dyskusja jest potrzebna i mam ogromną nadzieję, że taka po moim wykładzie się rozpocznie. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz