poniedziałek, 25 sierpnia 2014

Numizmatyczna pamiątka pobytu Polaków na Kremlu.

Prywatnie i służbowo wielokrotnie miałem okazję spotykać się z Rosjanami. Podczas wielu z nich, szczególnie kiedy byliśmy po kilku toastach:), rozpoczynały się rozmowy polsko-rosyjskie nawiązujące do naszej wspólnej historii. Dlaczego wspominam o tym akurat teraz? Ano dlatego, że rozpocząłem właśnie lekturę książki pt "Polacy na Kremlu 1612 roku". Tytuł i tematyka owej lektury wiąże się ściśle z tym o czym podczas moich polsko-rosyjskich spotkań rozmawiałem....mianowicie o krótkim epizodzie w naszej wspólnej historii, kiedy to w latach 1610-12 my Polacy "siedzieliśmy na Kremlu", a na tronie carskim zasiadał Władysław Zygmuntowicz - późniejszy król Polski.



Rosjanie do dziś mają w pamięci to wydarzenie a wypędzenie Polaków z Kremla 7 listopada 1612 roku obchodzone jest w Rosji jako święto narodowe pod nazwą "Dzień Jedności Narodowej" (ze względu na inne święto przypadające 7 listopada, DJN obchodzony jest trzy dni wcześniej - 4 listopada).


Podczas wspomnianych we wstępie spotkań od wielu Rosjan słyszałem zdania "My Rosjanie cały czas Wam pamiętamy kiedy okupowaliście moskiewski Kreml". Nie mówili tego w sposób zawistny czy wrogi. Raczej chcieli pokazać, że mają w pamięci własną historię. Szanuję to. Dziś podczas takiego spotkania nie byłbym dłużny i na takie stwierdzenie odpowiedziałbym, że "teraz wiecie jak czują się Ukraińcy na okupowanym przez Was Krymie". Jeśli w niedalekiej przyszłości dojdzie do takiego spotkania, nie omieszkam tego powiedzieć.


Z ust wielu Rosjan słyszałem również stwierdzenie, że "My Rosjanie przez wieki radziliśmy sobie z każdym, tylko z Wami Polakami mieliśmy zawsze problemy. Jesteście hardzi i waleczni to Wam Polakom trzeba przyznać". Przyznam szczerze, że w takich momentach jestem jeszcze bardziej dumny z tego, że jestem Polakiem.



kopiejka 1610, mennica Moskwa (fot. www.wcn.pl)

Obecność Polaków na Kremlu została "upamiętniona" również numizmatycznie. Otóż po objęciu tronu carskiego w 1610 roku przez królewicza Władysława Zygmuntowicza, w mennicy moskiewskiej rozpoczęto bicie srebrnych kopiejek z imieniem nowego panującego (fot. powyżej).





1 komentarz:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń